tvättnötter=bedövningsmedel

stötte häromdan på en liten notis i en bok jag lånat om nordamerikas indianstammar, som fick mig att höja på ögonbrynen.
boken ifråga heter Atlas över nordamerikanska indianfolk och är en ganska enkel, rikt illustrerad bok, främst tänkt för barn och ungdomar.



nyheten(!) i fråga är att något som kallas tvålbär, vilka uppenbarligen är släkt med tvättnöten, använts i generationer av indianstammar som cherokeserna och chickasawerna i Jagandet på mat.
jag citerar

"tvålbäret, en planta av familjen sapindaceous, växer i de subtropiska områdena i USA. plantan finns i ett dussin arter och innehåller ämnet saponin. förutom att detta löddrande ämne används för rengöring, används det till att förlama fisk som tycker om tvålbärets frön. indianska jägare använde det med framgång för att fånga fisk i sjöar och dammar."

"Indianerna hade detaljerad kunskap om växternas medicinska egenskaper. De utnyttjade den bedövande effekten hos ämnet saponin (se bild) för att utan möda fylla sina nät med fisk."



kuriosa som jag inte alls förväntat mig att hitta där jag hittat det..:)

Kommentarer
Postat av: hippihäxan

Verkligen intressant information! Tänk vad mycket kunskap som tappas bort på vägen...

2009-08-26 @ 17:04:36
URL: http://hippihaxan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0