stora planer små medel

 
min grundidé med hela den här stuggrejen är att saker och ting ska flyta in i varandra. sommarstugor brukar ofta ha funktionen som ett ställe man kommer till, relaxar och hobbysnickrar så länge renovering inte är nödvändigt. för så fort man ska göra om så blir det plötsligt "riktiga" renoveringskostnader. 
jag är ganska trött på hela idén att riva ut och byta ut sådant som redan är funktionellt. däremot kan man laborera och skapa ganska stora förändringar med små medel. 
 
mitt kök t.ex var riktigt ihopklämt litet, så jag bestämde mig för att ta bort alla överskåp och sätta upp öppna hyllplan. det var även ett högt golv-till-tak-skåp mellan köket och kylen som gjorde att allt kändes ännu mindre. 
genom att byta plats på kylen och skåpet samt såga av skåpet till bänkhöjd blev arbetsytan utökad med nästan en meter. sen räckte det med att måla om väggen för att köket skulle bli precis som jag vill ha det. rymligt och snyggt.


Vid Inflytt- klassisk sommarstugestuk. trångt och inredning från -84. den lilla spisfläkten fyller knappt sin funktion pga all inredning som blockerar.
 
 
Har tagit ut skåpet och målat om bakom.
 
Har sågat av det höga skåpet och bytt plats på det och kylskåpet, samt monterat ner överskåpen. grundmålat vitt bakom kylen.
 
Det såg ut såhär ganska ofta, med inproviserade köksöar.
 
en helg kom päronen på besök och hjälpte till att få upp de nya hyllorna. fläkten är frilagd och får hjälp att fånga upp os pga hyllplanen ovanför.
 

och nu ser det ut ungefär såhär.
 
jag har ännu inget stänkskydd bakom spis och diskho men hittade en gammal rostig plåt bakom den gamla skräphögen på gården. den skulle man kunna klippa till med plåtsax och passa in. 
antagligen målar jag såsmåningom om skåpluckorna i någon gladare färg men  har även funderat på att leta spillplank att snickra nya luckor av och få en rå träyta. och jag håller utkik på andrahandsmarknaden efter en bänkskiva till arbetsytan. just nu har jag lagt på dörren som blev kvar efter det avsågade skåpet men det är en ganska osnygg lösning. 
 
vid inflytt var hela stugan smutsvit invändigt. det gjorde sig inget vidare mot det mörka furutaket men jag ville inte heller måla tak, bjälkar och trapp, ifall jag skulle ångra mig senare. väggfärgen har jag rollat på i medvetet ojämna partier. melerat ger en mycket skönare känsla än täckt tycker jag. hade även det i mitt gamla sovrum i lägenheten om ni minns. där var det egentligen inte meningen men jag älskade det eftersom det påminde om en skog om natten.

den här färgen, som är en betong-grå-lila-brun sak blev så himla snygg så jag lät den fortsätta ut på kortväggen. den väldigt fyrkantiga kaminen fick så en kupol för att kännas lite mjukare (dock inte färdigt på bilden).
 
utan tvekan är min största form och färg- inspiration alla vackra cob-houses och earthships som byggts där ute i världen. bara bildsök på orden så förstår ni vad jag menar!
 

Kommentarer
Postat av: Miriam

Otroligt bra tänkt, underbar väggfärg!

2012-11-14 @ 07:55:25
Postat av: Emmie

Åh, gillar verkligen återanvändning av saker man redan har! Göra om liksom. :) jättefint har du fått det, fantastiskt vilken grej du gör här, utan den bekväma komforten man får i lägenhet och hus. Jag är lite nyfiken på hur det fungerar när du duschar? Gör du det över vasken, har du duschutrymme inomhus fast utan vatten? Eller duschar du på skolan mest?

2012-11-14 @ 20:13:04
URL: http://www.bakinganddreaming.blogspot.com
Postat av: sofia

ja det är ett äventyr men känns väldigt relevant att göra något konkret nu när både vilja och möjlighet finns! jag utnyttjar såklart skolans resurser eftersom jag har rätt till det men när jag är hemma många dagar i sträck så värmer jag vatten i vattenkokare och använder en båtdusch (tryckdusch) och står i en balja. det finns ett duschrum som jag ska fixa vatten till nästa år, men det är ouppvärmt så nu duschar jag inne i huset. inte optimalt men fungerar ändå förvånansvärt smidigt. när jag bodde på teneriffa hade vi heller inget vatten och jag lärde mig att tvätta håret med hjälp av balja+flaska. lite meckigare inomhus men det får duga sålänge:)

2012-11-14 @ 22:29:02
URL: http://www.lomeyende.blogg.se
Postat av: sofia

Och, man ska inte heller underskatta värdet av gammal hederlig Tvagning..:)

2012-11-14 @ 22:30:29
URL: http://lomeyende.blogg.se
Postat av: TuvaMinnaLinn

Mycket fint och mycket mera du.

2012-11-15 @ 16:29:16
URL: http://www.tuvaminnalinn.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0