Bomull

'

(Jag längtar efter knäckebröd till frukost och doften av skog och förmultnade löv. Har ni någon därhemma (skogsdoft alltså) eller är det snö nu? Det är inte för inte som man säger att indien är färgernas och dofternas land men trots kryddor och underbar hibiskus i luften har jag sedan igår även fått erfara hur en indisk industristad luktar. )

'

Vårt besök i Jolarpet var så himla fint. Vi blev omhändertagna av Agrocel, de lokala uppköparna av fairtrade-bomull och de tog oss ut till några bönder som de köper av. Det var lite tafatt i början men alla var så vänliga och gästfriheten stor. De berättade sina historier och vi ställde frågor. Vi blev visade runt i deras hem och på gårdarna där de förutom bomull bl.a. odlar kokospalmer, ris, bananer, gurkmeja och tomater. Jag slogs av hur lika vi är trots våra olikheter.

'

Vi är bara människor som försöker leva ett gott liv, och ge våra barn det bästa vi förmår.

'

Nu är vi i Tiripur, långt från de prunkande fälten, de fruktsamma palmerna och de bönder som numera kan  andas frisk luft ute på sina gårdar istället för dödliga kemikalier.

'

Men så kommer man hit, och jag måste hålla sjalen för ansiktet när jag är utomhus, delvis pga de tjocka avgaserna men även dammet som yr in i ögon, näsa och mun. Jag kan inte undgå att fråga mig själv, vem pratar om de risker man utsätter sig för bara av att bo i stan?

Avgasförgiftning torde vara ett minne blott hemma i svedala, men här, det tror jag icke.

'

 

Alla bönder som är med på bild i detta inlägg odlar fairtradebomull, bomull som sedan tvingas säljas som komersiell bomull, dvs som vilken h&m eller åhlens bomullströja som helst. Efterfrågan på FT bomull har sänkts enormt, bl.a. iom den ekonomiska krisen men just dessa odlare har tur. de tas om hand av en erfaren mellanhand som ser till att de ändå får betalt enligt FT-regler, en lön som de kan leva på och ge barnen skolgång. Det är det långtifrån alla som får. Många betalar sin licens, investerar, och förlorar ändå enormt när de tvingas sälja sin bomull till vrakpris.


Kommentarer
Postat av: Samuel

Fina bilder! Jag som höll på att komma över det där med att inte åka med.. Nu längtar jag än mer! Ha det riktigt härligt!

2012-01-27 @ 17:52:59
Postat av: Ulla NB

Vilka fina bilder! Försökt sms:a dig med utan resultat. Vet ej varför.Sitter här ivinterkylan ock stickar handledsvärmare och tänker på dig i värmen. kram mamma

2012-01-29 @ 11:43:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0