happy soap del 2

'
Ni minns inlägget om Indiskas tvål som jag gjorde för några veckor sedan. Nu har vi varit i fabriken där den tillverkas och jag passade såklart på att ta en massa foton.
'
'
fransk ovikt förpackning
'
'
'
och de vi känner igen från Svedala!
'
'
'

Palam heter verksamheten, som startade med grundtanken att hjälpa de allra fattigaste, s.k kastlösa, i utkanten av industri och textilstaden Tiripur. (innan resan såg jag dokument utifrån-dokumentären ”modets offer” som sändts på svt play, som handlar om just Tiripur. Den kan jag verkligen rekommendera! Men tyvärr hann vi inte med att besöka några textilfabriker under vår vistelse)

'

Palamtvålen är en rättvis produkt i den bemärkelsen att företaget jobbar för att ge sina anställda en lön de kan leva på. Man har byggt upp längor där arbetarna bor med sina familjer och man bedriver egen skola upp till femte klass för arbetarnas barn.

'

Det kändes mycket hoppfullt att höra både kvinnor och män tala så varmt om sin arbetsplats och att man tilltalade varandra familjärt. Många har varit med sedan starten på 70-talet, vilket säger mycket om den trygghet som verksamheten står för. Dock krävs mindre arbetsstyrka nu än för några år sedan och man kan hjälpa färre människor till ett bättre liv. På frågan vad de vill säga till oss som besökare svarar samtliga med ett stort leende, "köp mer tvål!"

'

Förutom tvål tillverkas läderprodukter som väskor och sandaler men de ordrarna har blivit allt färre de senaste åren och man koncentrerar sig i huvudsak på att tillverka just tvålen.

'

Jag köpte med mig ett gäng hem, som vi ännu inte har i Sverige. När de är slut blir det vallfärd till BuyFair på Wollmar Yxkullsgatan 3 i Sthlm eller Indiska för att fylla på lagret!

'


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0