den osminkade sanningen

'

Jag funderar mer och mer på det här med krämer och balsam, stylingprodukter och diverse saker vi kletar in oss med. Eller funderar mindre kanske jag skulle säga.  Jag kom till någon punkt förra året då jag bestämde mig för att köpa en 2kilos påse med tvättnötter (jag tänkte långsiktigt, en sån påse räcker till en 5årsförbrukning om inte mer, om man tvättar 1 maskin i veckan) .

Kanske var det då allt började. Eller så var det ännu tidigare, med menskoppens entré, ytterligare några år bakåt. Hursomhelst så har det här med krämer och inpackningar funnits kvar hos mig ända tills nu. Man ska ju satsa på en bra hudkräm, det är väl klart som vatten! Det vet väl jag och det har jag för det mesta gjort. Men vafan, ska det behöva vara så tänker jag nu? Jag vet ju inte ens vad alla de där ingredienserna på förpackningen betyder. För att inte tala om det smink som jag använt i åratal!

'

Jag har haft en "test"månad nu då jag bara använt olja i ansiktet eller gått efter ett recept på lika delar vatten, olja och äppelcidervinäger. 28 dagar av 30 har jag varit helt osminkad. Lite ovant först på jobbet och med vänner som aldrig sett mig utan hela kitet (underlag, ögon och läppstift) men nu såhär efter en dryg månad så fattar jag knappt att jag ens orkat gå upp och sminka mig varenda morgon i så många år. (jag gjorde det ju aldrig när jag bodde utomlands, så varför hemma?) För att inte tala om hur mycket fräschare huden känns och ser ut. Förr kändes det som att jag Behövde smink för att dölja tröttheten i huden och se ”gladare” ut. Även andra har sagt att jag ser "frisk" ut, utan att kunna sätta fingret på just vad som har förändrats. Nu är det snarare så att jag kan tänka mig lite smink när det ska vara lite lyxigt sådär. Ungefär som med tårta eller champagne eller nåt annat icke vardagligt, för hur gott är det om det ingår i den dagliga rutinen liksom?

'

För övrigt kan jag lägga till att nötterna fungerar utmärkt liksom kristalldeodoranten (vitapost där jag köpte min säljer inte längre denna deo utan plasthylsa) jag köpte för snart 14 månader sen och den är fortfarande i bruk. Jag tippar på att den räcker 4-5 månader till.

Det kan vara billigt att vara eko reko med andra ord! På köpet fick jag lite extra osminkad självkänsla. Inte fy skam det!

'


Kommentarer
Postat av: Andreas

Äppelcidervinäger har en rad positiva hälsoeffekter. Jag bifogar en länk med lite läsnyttig information.

2011-12-13 @ 23:07:30
URL: http://www.äppelcidervinäger.com
Postat av: Sofia

great! jag har även en fin bok om äppelcidervinäger som är ovärderlig om man gillar't; ->Stora boken om äppelcidervinäger.

2011-12-20 @ 20:42:27
URL: http://lomeyende.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0