bröd

igår kväll satte jag igång och bakade, samma bröd jag repeterat ett par gånger nu. receptet kommer från"kärlek, oliver och timjan" och har blivit så omtyckt hemma att dubbel sats går åt på bara några dar.

 

till Ett stort bröd behövs;

½ paket jäst

2 rågade tsk salt

1 msk honung

5 dl ljummet vatten

3 dl grahamsmjöl

6-7 dl vetemjöl

ca 1 dl mjöl till utbakning.

 

smula sönder jästen i en bunke. tillsätt salt, honung och vatten och rör tills jästen lösts. blanda i grahamsmjölet och efteråt vetemjölet. degen kommer antagligen vara rättså kladdig men det gör inget. låt jäsa i ca 1 timme och baka sedan ut. mjöla degen på undersidan och lägg den i en form eller på en plåt. skjutsa in i ugnen 15 min på 250 grader. sänk sedan värmen till 200 greder och låt stå i ca 35 min till. klart!

 

ett annat recept som jag kommer använda mig flitigt av i fortsättningen är cheesecake glassen jag gjorde när jag fyllde år. imorse tog jag det sista till nyponsoppan och blir Tvungen att göra ny. receptet finns här


translate

well repeted recipes at Lomeyende's

 


Kommentarer
Postat av: Linnéa

jajamen, butiken finns här i skåne också. i malmö, lund och landskrona!

2010-04-19 @ 21:33:27
URL: http://linneahansson.blogg.se/
Postat av: m

det ser gott ut!

2010-04-22 @ 22:15:23
URL: http://minahistorier.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0