här ute

 
skitväder! hör jag någonstans men jag är så munter när jag kommer till stugan:)  springer direkt och inspekterar vattentunnorna och utlopp. ja, äntligen vatten!!!  det finns ju visserligen vatten en bit bort. jag får hämta i dunkar på skottkärran. men det är dricksvatten och jag behöver inte det egentligen för att diska och tvätta mig. regnvatten känns så levande i jämförelse. också antagligen för att jag gillar att vara en sån där gör-det-själv-are! att jag är kritisk till vårt förhållningssätt till vatten (och avlopp) är väl kanske inget nytt (under kategorin miljö/forskning i listan till höger kan man läsa om mitt tänk kring detta).
hursomhelst; pinne i stuprörsutloppet gör att vattnet hamnar i hinken och inte slickar sig nedför röret när det regnar stilla som idag. ingen vattentunna passar på den här sidan av huset så nu öser jag kärlen över i en tunna när de är fyllda. på en annan gavel står en stor tunna som jag fick banka ut botten på i år igen och provisoriskt sätta en plastsäck i. vi får se om jag lär mig nån gång att tömma tunnorna i tid innan vintern..
 
 
här är mitt nya utomhusbadrum för iår!! inte invigt ännu men en fröjd för ögat ändå. spegeln plockade jag med mig från förra årets valborgsbål. innan de tände förstås! galet vad man kan hitta när man har sakletarglasögonen på.
 
 
och titta här<3 rosmarinen som stått inne i ungefär nollgradigt under vintern och flyttade ut sista mars har fått blomknoppar! första gången någonsin jag lyckats övervintra en rosmarin längre än sista januari:)
 
 

Kommentarer
Postat av: Emma

Åh härligt! Måste också skaffa en regntunna! Vi har iofs en bäck som rinner genom tomten och ger vatten för bevattning osv men precis som du säger är det något särskilt med regnvatten!

2014-04-09 @ 07:35:05
URL: http://egentligen.blogg.se
Postat av: Jennie

Händer något i mig när jag ser ditt utomhusbadrum..:) har en liknande balja (kockum?) när jag diskar i båten..enkelhet är så bra för själen.

Svar: ja. jag tror det är blaskandet snarare än spolandet. det låter och känns annorlunda, stilla. och det är lätt att värdesätta vattnet när det stannar kvar lite längre:)
Sofia Nordahl

2014-04-10 @ 07:21:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0