apotek

 
jag är inte särskilt konsekvent nät det gäller det jag odlar. jag försöker göra så gott jag kan men det är ärligt talat en del som inte blivit särskilt tjänligt, som hälften av mangolden som gick i blom innan jag hann skörda t.ex.
örter dock, det är så lätt! jag har valt att bara plantera örter i trädgården istället för blommor. eller snarare läkeväxter. och så går jag gärna ut och plockar det som går i skog också.
jag gillar att använda saker och ting. det kanske grundar sig i att jag gärna vill lära mig nya saker och finner man någon bonus med att lära sig fakta så går det mycket lättare.
 
i fönstret hänger nu från vänster;
 
>pepparmynta -aktiv ört till uppiggande te, drinkar bakverk och svalkande omslag/fotbad
>ljung och timjan -till lugnande te och till matlagning. enligt vissa källor fungerar timjan mot migrän men det har inte hjälpt mig tyvärr.
>oregano- blev en ynklig skörd men inte desto mindre nyttig. oregano är antiseptisk och är därför väldigt bra matsmältningskrydda och för att ta kål på ovälkomna baskilusker.
>kantnepeta -fint att ha i teblandningar. ganska tam i smaken men kan blandas med andra örter. och bina älskar den. bra för biologisk mångfald med andra ord.
>salvia -aktiv ört som passar bra för "kvinnobesvär" och i matlagning(särskilt till lamm har jag hört men aldrig provat) jag odlar den främst för att den går att bränna som rökelse och rensar från dåliga energier, men jag dricker också lite för stora mängder salviate vinterhalvåret. aktiva örter ska man vara försiktig med och inte överkonsumera. 
>anisisop -om man gillar lakritssmak så är anisisop toppen. också så vacker ört.mörkt blålila kolv-liknande blommor i ett hav av gröna lakritsdoftande blad. gillas av fjärilar och vem gillar inte dem
>basilika -gott i sallad, paj, till ost och gud vet vad. pesto också för all del. kan lugna oroliga magar.
>fänkål -ännu en lakritsaktigt smakande ört, bra för matsmältningen. bäst rå.
 
ringblomma har jag samlat massor av. den växer lika lätt som ogräs och är fin på många sätt. nästa år ska jag så en mindre äng av ringblomma. kan ätas, bryggas te på, göras olja av etc etc. calendula läser man på var och varannan skönhetsprodukt nuförtiden, så varför inte odla själv tänker jag.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: LisaTorun

Vilket bra inlägg :) Sådär tänker jag också, men har inte hunnit lära mig så mycket om örter än. Ska absolut prova att odla salvia som rökelse, har typ hur mycket salvia som helst... Hur gör du? Lägger den i en skål och tänder? :)

Svar: kul att det uppskattas, salvian torkar jag i buketter. sen tar jag några kvistar och surrar ihop med sytråd av bomull så att det blir en "smudgestick". oftast så är det så man köper färdig salvia som rökelse. men ofta faller det av blad och de kan man bränna en och en eller tillsammans på ett fat eller en skål som är brandsäker.
Sofia Nordahl

2013-10-01 @ 08:40:55
URL: http://torunfirouzeh.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0