kompost -på liv och död

 
trädgårdsmästeri är ganska smutsigt arbete, åtminstone om man vill göra det "på riktigt". det finns många sätt att göra det på förstås men för mig är "på riktigt" att känna jorden, att förstå nedbrytning och uppbyggnadsprocessen som är en av de grundläggande principerna för vår -och allts- existens. vissa tycker det låter flummigt men det är ren vetenskap. 
 
komposten är en snabblektion i livs och dödsprocessen. och hur äckligt det kan tyckas vara att hantera jäst och ruttet köksavfall så tar snart fascinationen vid när man ser vad som händer efter ett par dagar i en färdig kompostlimpa. jag har en enkel kompost hemma, som fylls på med olika komponenter beroende på vad jag har eller (inte) förbrukar, t.ex skal, döda plantor, grenar, ruttna tomater etc. det betyder att jag blandar om ofta men nedbrytningen går relativt långsamt.
 
på min praktik finns en kompostpark. olika material samlas i olika högar. när man har tillräckligt av olika komponenter byggs en ny kompost där man gör en jämn mix av kväverikt material (matrester, färska plantor, gräsklipp etc.) och kolrikt material (grenar, torrt växtmaterial, halm etc.)
 
detta gjorde vi för kanske två veckor sedan!
 
 
får man till en bra blandning av kväve/kol så börjar komposten stiga i temperatur och kan efter 2 dagar ha kommit upp i 70°C. 
 
Vår kompost blev ca 4x1,5 meter och ca 1,20m hög. På en dag blev den varm. Efter 2 dagar pyrde het ånga ut om man grävde ett litet hål upptill och nu ca 10-12 dagar senare så är komposten ca 0.5 m hög. Förbränningen har gått så snabbt!
Med sådan aktivitet förvandlas inte bara naturliga ämnen. man kan tänka sig att en hel del fulbakterier och andra otrevliga komponenter skapade av människan kan förbrännas bättre i en sån här komposthög än att t.ex spolas bort i avloppssystem (om man t.ex pratar latrinkompost). som senare blandas med en annan massa tjafs, jäser och hamnar på åkrar där mat sen ska odlas. hur trevligt känns det, egentligen? 
 
men det finaste är att lära sig se att vi kan ta vara på så mycket mer än vad vi tror. komposten är en favoritgrej i trädgården för mig. 
 
tre stycken har jag hemma, för olika ändamål. nästa år hoppas jag på en fjärde (ja om jag kan få till den där sabla latrinkomposten nån gång)
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jennie

Håller med, sjukt intressant med kompostering, jag blir lite besatt när jag får hålla på med mitt köksavfall..:)

Vad för tre olika har du?

Svar: förstår vad du menar:) jag har två komposter i trädgården i anslutning till huset. en "blandad" för lätt trädgårdsavfall och hushållsavfall (råa fruktskal etc) och en för ogräs och grövre trädgårdsavfall.
i anslutning till mina odlingar har jag en egen kompost för växtrester och allt blandat som finns där.
ogräset är svårt att bli av med även i en kompost tror jag. fröna överlever och sprids igen när komposten är färdig och ska läggas ut. min förhoppning är att ogräs och latrin skulle vara en oslagbar kombination för att ta död på alla komponener man vill bli av med.
Sofia Nordahl

2013-10-22 @ 07:40:47
Postat av: Jennie

mycket spännande..:)

2013-11-02 @ 08:26:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0