höst

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
 
 
 

1 Årets vedlass har kommit. Samma dag som jag bar in den sista fjolårsveden så kom lastbilen med den nya. Perfekt timing. Jag köper färdigkapad och kluven ved. Dock är jag sugen på att lära mig mer om just ved. Som många andra på-landet-nybörjare så har jag läst Ved av Lars Mytting och känner suget efter att förstå hela processen på riktigt. Jag är uppvuxen med myseldning på sommarlovens besök hos mormor men vill man primärelda vintertid för värme så är det en ganska stor vetenskap det här med perfekt ved. Den nu fulla vedboden värmer också inombords.

 

2 Tomaterna klarade den första frostnatten. Som tur var. Nu ligger tomater i varenda fönster, jag hade drygt 12 plantor på friland. Väldigt många är gröna men jag hittade ett recept på syltade gröna tomater och gjorde slag i saken en kväll. Alla cocktailtomater är nu syltade. De större tomaterna tänkte jag göra chutney av.

 

3 Det är så vackert här på morgonen. Halv sju går jag till bussen och passerar denna vackra frostäng.

 

4 Min praktikplats är toppen. Har varit där i en månad nu och vet att jag är just där av en (högre) anledning. Möten som jag aldrig kunnat föreställa mig. I veckan skördade vi kilovis med ekologisk prydnadspumpa. Förhoppningsvis hamnar den snart i blomsterbutiker häromkring.

 

5 Jag eldar de dagar då det behövs. Det är märkligt hur relativt det är med värme och känsligheten för kyla. Det är nu 17 grader inne och känns helt okej. Det räcker med några värmeljus på soffbordet.

 

6 Höststädning. Så vackert med gula björklöv strösslade över omoderna betongplattor och fortfarande grönt gräs.

 

7 Sista skörden tas om hand. Frysen är full av bönor, rabarber, majs och bär. I landet väntar jordärtkockor, potatis, betor och morötter på ett hjälpande handtag.

 

8 Tidig morgon i väntan på bussen. Yllekappa och drakskorna har åkt fram. Filosoferar alltid när jag åker buss.

 

9 Sista sommarbuketten innan frosten kom. Ska odla mer blommor nästa år. i mina arbetskläder finns inte en ficka som inte är full av olika fröer, löv eller rötter från olika växter i praktikträdgården.

 

10 När mörkret faller kommer tid för eftertanke extra starkt. Det är alltid då jag känner att jag vill göra mig av med saker. När jag säljer begagnade kläder försöker jag alltid göra de rättvisa med fina foton. Ibland lyckas jag för bra och inser att jag inte alls vill göra mig av med dem. Som den här kaftanen. Så vacker, från Indienresan men har inte burit den en gång på nästan 2 år. Efter att jag lagt upp den för försäljning förra veckan, ångrade jag mig, tog bort den, klippte av den till tunika och har nu burit den flera gånger.

 

 Jag älskar hösten.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Josefine

Fantastiska bilder!

2013-10-06 @ 11:40:00
Postat av: Nicole

Ojoj, vad inspirerad jag blir av din blogg.. Blir alltid lika glad när jag ser att du har uppdaterat =).

Svar: tack:)!
Sofia Nordahl

2013-10-08 @ 21:04:10
Postat av: Sofia

tack snälla, jag blir alltid glad av fina ord:)

2013-10-08 @ 23:40:35
URL: http://lomeyende.blogg.se
Postat av: Kajsa

Åh vilka fina bilder! Hösten är verkligen underbar! Önskar att jag också bodde på landet och inte mitt i centrala Uppsala (även fast det också är väldigt fint).

2013-10-11 @ 13:06:03
Postat av: Anna

Fiint! Var gör du praktik?

Svar: Tack:) På Mikaelgården, en Waldorf-skola i Järna med park, grönsaksodlingar, djur och skogsmark!
Sofia Nordahl

2013-10-15 @ 18:38:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0