skillnaden

 
 
ledsen alltså att ta upp det igen, men å vad jag tycker om hela den här avloppsfrågan. rötslamsproblematik är ju ett sånt fint fult ord.
Clara Lidström skriver tänkvärt i sin nya bok
 
" Jag har hört folk påstå att det är äckligt med begagnade sängkläder. Det roar mig oerhört att tänka på att samma personer med god aptit, äter grönsaker som vuxit i koskit"
 
Det är kanske inte det första man tänker på när vi pratar närodlad mat. Men det är ändå sanningen. För den som tycker det är lite jobbigt att tänka på så blir det verkligen jobbigt att tänka på en ännu större sanning. Nämligen att stora delar av sveriges jordbruksmark gödslas med rötslam, dvs vår egen skit. egentligen är det i sig kanske inte ett problem. skiten alltså. den ska ju ändå återgå till kretsloppet. problemet är ju den mindre tilltalande blandningen som sker på vägen, och såklart de andra komponenternas påverkan. för hur mysigt känns det att tänka på att vår mat växer i rester av utsäppen som vi alla är ansvariga för. det där som sjunker ner i gruset när bilen avfettas på uppfarten. målarfärgsrester som hälls ut i handfatet. samma sak med mediciner. rester i vårt kiss om vi äter p-piller och andra läkemedel. Allt kommer det tillbaka till oss. 
 
De som säljer slammet till bönderna gör det uppenbart av egennytta och knappast för att det gynnar ett hållbart, sunt jordbruk. men det är inte bara deras fel såklart, bara för att de råkar tjäna pengar på det. det är också vårt fel. många av de produkter vi köper kan vi byta ut mot klimatneutrala, om vi slutar upp med att köpa reklamen och börjar tänka istället. dela med oss av kunskap hur man kan göra saker annorlunda. jag började med att avgifta badrum, kök och hygienbiten. (det där om body shop är inte längre aktuellt för övrigt. fick reda på att de köpts upp av Loreal, som ägs av Nestlé =nej tack. jag stöttar hellre småföretag än mångmiljard-dito som stävar efter världsherravälde)
 
Diskmedel/tvättmedel och rengöringsprodukter från våra hushåll uppgår till ca 12,5 kg per person och år, det är ganska mycket när man slår ihop det! 
 
DET är något som verkligen är värt att tänka på! Att cocktail-slam sprids på matåkrar är ju inte heller en hemlighet på något sätt. Bara lite lagom lägligt att de flesta av oss inte vet/tar reda på/tänker på/bryr sig om det. Men jag tror att det påverkar oss både direkt och indirekt. Liksom gifterna som sprids i marken vid konventionell odling, genmodifierad soja som ges som foder till djur vi sedan äter. Genmodifierat som ägs av mångmiljardföretagen som sätter småbönder i beroendesituationer de inte kan ta sig ur.. etc etc.
 
Ja, jag förstår om man blir matt av att ta in detta. Så frågan kvarstår. Vad gör vi? Finns det nåt att göra? 
Svaret är ja. Bara man engagerar sig i det minsta möjliga, med det egna hemmet så gör man skillnad. Alla vardagliga köp i mataffären gör skillnad. Ekologiskt Gör skillnad. Allt du väljer bort gör också skillnad. Jag har lärt mig att vara kritisk och har märkt att det gör livet roligare! Jag Gör val. det är en känsla av kontroll som sporrar att gå vidare till nya marker. utöka intresset. just nu är det avlopp som fångat mitt. 
 
jag önskar mer utedass åt folket helt enkelt! (med egen kompost i trädgården förstås:)
 
 
bildens samröre med texten kan vi säga är att jag groddar istället för att köpa sallat i vinter. mungbönor mest, från grannen saltå kvarn.
 
Och Tack för responsen på föregående inlägg! Pepp som behövdes och jag fick t.o.m en del konkreta saker gjorda efter Ert engagemang! 

Kommentarer
Postat av: E

Bra Sofia!!! Blev väldigt upprörd över hur dina grannar håller på!! Hoppas att det löser sig för dig!! Har du julpyssel tips? Jul- recept att tipsa om? Lääääängtar till jul:) / Erika

2013-11-22 @ 04:26:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0