ett av de viktigaste

 
jag har hittat den på fb. 
 
men är det något vi ska göra -om vi nu ändå firar jul med gåvor- så är det detta. det är ganska lång tid kvar till jul men desto större anledning att så fröet.
 
 
 
Jag köpte en tidig julklapp till mig själv av en man som var på kropp och själmässan i oktober. När vi pratat ett tag och jag kollat in hans vansinnigt imponerande alster ett tag (jag kunde inte bestämma mig) så ser han på mig och säger att han känner igen mig. Det visar sig att vi träffades på medeltidsveckan för 4 år sedan då vi båda sålde våra alster. det gjorde att det kändes extra kul att ta på mig ett av hans (enklare) halsband sen.
 
jag tycker marknader är underskattade, och motsägelsefullt nog också fulla av skräp.men där finns ändå otroligt duktiga hantverkare som gör sin egen grej. det är värt att stötta! särskilt i tider då vi handlar som mest -till jul.
 
andra fina ideer är att satsa på ekologiskt, fairtrade, begagnat och initiativrika alternativ. varför inte ge bort en tjänst? själv har jag som utbildad i spa-massage gett bort just massage i present, vilket var väldigt uppskattat. och alla har vi talanger eller expertis inom något som andra skulle bli glada över att få ta del av!
 
 
eko/fairttrade
 
 
 
jag gillar världsbutikerna och försöker ofta lokalisera den när jag är i andra städer än min egen. där kan man ibland hitta oväntade saker, som ethletics -basketskor i naturgummi och rättvist producerad bomull.
 
här är lite andra fina webbutiker/butiker som jag gillar!
 
buyfair -wollmar yxkullsgatan 3( mariatorget) stockholm. se och läs mer i ett gammalt blogginlägg 
 
afroart hantverk främst från afrika och sydamerika. har fysiska butiker i stockholm och göteborg
casacanela -åh älskar denna galenpanna-butik. bara nätbutik nu och säljer mexikansk "folkkonst" hantverk mm
Tshirt store -har sedan snart två år fairtrade och ekobomull i sina tshirtar! webbutik och en hel drös fysiska butiker i sverige. kolla på hemsidan under stores.
gryningen min favorit-hälsokost i stockholm har skaffat webbutik. ekobutik mitt på söder.
Ekolådan -kravmärkt mat hem till dörren är ju inte helt fel. kan ges bort vid enstaka tillfälle eller som prenumeration.
Odd lovin -handplockad vintage när den är som bäst. litet företag med bas utanför malmö.
medveten mini -litet företag som säljer ekogrejer till hem och hushåll, med fokus på ekologiskt för barn.
 
 
camino -fantastisk tidning som tar upp aktuella miljöfrågor samtidigt som den inspirerar till kreativa lösningar mm. ge bort en prenumeration vetja!
kloka hem -inredningstidning med fokus på hållbarhet. en riktig pärla till tidning! funkar definitivt att ge bort även till någon som gillar "vanliga" inredningstidningar!
 
det var allt för nu!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0