Fyra snabba om trädgård

 

Fotografera under säsongerna! När jag plockade fram fotona från i somras insåg jag t.ex att det växte åkervinda över det gamla cementröret som ska bli jordkällare.  Nu är det uppstädat där och åkervindan kommer med lite hjälp istället att klättra på och dölja  det fula staketet mot skogen. 

 

 

Jag har sett att det i nästan alla trädgårdsbutiker säljs pluggbrätten från en viss välkänd tillverkare. Jag vet inte varför de verkar ha monopol på att sälja pluggbrätten i detaljhandeln, särskilt som de är löljigt dyra (eller kanske just därför!?). Vill man förkultivera lite grönsaker eller blommor inomhus så är just pluggbrätten väldigt behändiga, och man vill antagligen ha lite fler än 30 pluggar –eller vad det nu är i nelson gardens brätten.

Jag skickade efter en hel drös med brätten ifrån lindbloms frö –som också är specialicerade på ekologiska fröer. jag har beställt fler grejer i omgångar därifrån, nu när jag ska odla lite mer än vad jag gjort förut och jag gillar de väldigt mycket! Skickar snabbt och har större brätten för billigare peng dessutom. (Kom ihåg att köpa brickor separat, så inte vatten läcker ut undertill).

 

När jag ska så en massa små frön använder jag begagnade plastförpackningar och bredsår, typ den sorten som cocktailtomater och champinjoner säljs i. har de plastlock är det ännu bättre, då det blir som mini-drivhus.

 

 
En annan grej är den klassiska krukmakaren! Lata kvällar i soffan kan man kombinera med att rulla gamla dagstidningar till krukor, så slipper man köpa i plast. Pappret i svenska dagstidningar är numera giftfritt så man stoppar ner hela krukan i jorden när man ska plantera ut växten!
 
 

Ta frö! Prova att så några frön från grönsaker och frukt från mataffären –funkar inte alltid men värt att prova! Förra året fick jag jättefina tomater av frön från en ekotomat på konsum. I år testar jag passionsfrukt och honungsmelon. Och melonen har redan grott!

 

Idag flyttar jag ut från skolan och in i stugan på heltid(!) så uppdateringarna här blir inte så frekventa då jag inte har internet hemma. Vi får se om jag skaffar mig en sticka i framtiden men jag har märkt att utan hemtillgängligt internet så blir saker faktiskt gjorda, både snabbare och bättre:)

 

Kommentarer
Postat av: Markus

Istället för att köpa brickor kan du använda ugnsbrickor, antingen från din egen ugn eller så kan du åka till tippen och plocka ur ugnarna där. Funkar finfint. De med hög kant alltså :)

Svar: smart! det går nog att få tag på enkelt:)
Sofia Nordahl


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0