kärlek till Nibble <3

 
 
när jag sover på skolan är det första jag gör när jag stigit upp på morgonen, att öppna loftfönstret och dra in den klara luften och bada i sol om den är framme. 
imorse stank det av rök och en konstig oidentifierad lukt när jag gläntade på fönstret, en lukt som genast tog sig in i hela rummet. när jag går ut i köket möter jag min vän som säger att Nibble brunnit ner. Järna mejeris lada och 70 djur har brunnit inne. Den där oidentifierade doften börjar klarna i mitt huvud. kött.
Nibble gård och Järna mejeri ligger 2,5 km bort och några stenkast från saltå kvarn (vilket är nära med på landet mätta mått) och är ett av sveriges mest kända ekologiska/biodynamiska lantbruk.
 
polisen rubricerar händelsen som grov mordbrand och även om man inte funnit bevis ännu för att det är så, är det mycket troligt. inom loppet av två veckor har det skett tre bränder här i närheten. 
 
det känns så sorgligt. det är verkligen en sådan grov respektlöshet, särskilt som man måste ha förstått att det fanns djur i byggnaderna. en vän som bor vid nibble tillbringade hela morgonen med att jaga de få kalvar som  rökhostande och skräckslagna lyckades ta sig ut. 
 
man blir såklart också så jävla arg att nåt sånt här får hända. oavsett om det är en olyckshändelse, uttänkt sabotage mot det antroposofiska, biodynamisk odling, avundsjuka eller bara ren och skär idioti så blir man bara så himla ledsen. det är kväll nu men fortfarande hänger stanken över oss och det sticker i ögon och näsa. dels av röken men kanske mest pga påminnelsen. om att det finns sån brutaliet,
 
kärlek till er på Nibble!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0