foto och det kreativa

 
det kom en fråga om vad jag använder för kamera.
 
jag har en Canon Eos 400D, vilken är en föregångare till den som säljs ny (Canon Eos 600D) i butik nu . Jag köpte kameran begagnad via tradera.se för kanske 2-3 år sedan och använde det standardobjektiv som kom med (EFS 18-55mm). Det objektivet fungerar bäst dagtid eftersom bländaren inte går att göra så stor, och det blir för mörkt och pixligt om man fotograferar på t.ex kvällen. Dock är breddvidden på bilderna bra och man kan får med detaljer på både nära och långt håll i samma bild.
 
Nyligen köpte jag till ett ljuskänsligt objektiv (Canon EF 50mm 1:1.8), som gör motivet mjukt och bakgrunden suddig, som på fotot ovan. detta objektiv anses vara en budgetvariant på finare objektiv men är helt fantastiskt bra, enligt mig. fördelen är att man får en drömskhet i bilderna när kameran fokuserar på enstaka punkter i motivet och att man kan ta väldigt fina bilder kvällstid, nackdelen är att det inte går att zooma med detta objektiv, och vill man få med stora motiv så måste man backa ganska långt. Är man inomhus så går det aldrig att få med hela rummet, t.ex.
 
Alla bilderna ovan är tagna med det ljuskänsliga objektivet. Och alla bilder nedanför denna rad är tagna med standarsobjektivet.
 


 
Jag har en förkärlek för att fota vyer och detaljer och jag fotograferar gärna människor men lägger inte upp så många av dessa bilder på bloggen av hänsyn till den personliga integriteten. När det gäller motiv och teknik så är det enda tips jag kan ge att Göra. Bara gör. det är då man lär sig. och det är framför allt då det blir roligt. jag tog massor av bilder innan jag köpte den här kameran också och jag lägger fortfarande upp bilder som jag tar med min gamla olympus compactkamera här på bloggen, som det här inlägget t.ex. det är ofta ganska klumpigt att ha med sig en systemkamera och då funkar det lika bra med en "vanlig" eller mobilen för den delen, om man har möjlighet att fotografera med den.
 
för det mesta så redigerar jag inte de foton jag lägger upp här. jag gjorde det mer förr, men nu har jag helt enkelt inte tiden. och så finns det något ärligare i att visa upp saker som de är. om själva redigeringen i sig inte är en del av motivet förstås. man kan tolka det som man själv vill. egentligen kan man säga att jag inte följer någon regel, ibland redigerar jag och ibland inte. i detta inlägg är ingen bild redigerad och det tycker jag är ett bra betyg för den kamera jag använder!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Markus

Som alltid väldigt fina bilder :)

Postat av: lama

du är verkligen duktig på att fotografera...jättevackra bilder tar du

tack för inlägget!

2013-04-12 @ 20:36:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0