stämning

 
 
 
 
vad jag älskar våra nordiska skiftande årstider. när jag bodde utomlands var det detta, efter familj och vänner, som jag saknade allra mest . Kretsloppet som så fint illustreras under en årscykel. det blev aldrig riktigt samma sak, trots kompostering och återvinning, på en ö ute i atlanten.
 
Jag fyller jackfickorna med nedfallna kastanjer och kan stå hur länge som helst och bara se på träden. färgerna som ändras, ibland bara över en natt, och på morgonen finns igen en massa nytt att upptäcka. 
 
det är stämningsfullt att bo på landet. och antagligen ganska hårt. jag tänker på min uppväxt. allt fanns redan där. aldrig behövde jag hugga ved för att försäkra mig om att inte frysa en kall vinterdag. inte behövde jag lära mig att odla egen mat. och allt avfall som kunde tänka produceras i mitt barndomshem togs om hand av någon annan, långt borta.
 
det är egentligen ganska många år sen jag slog in på den här banan. nu får vi ser hur jag klarar mig i svenskt klimat. utlandsliv och årliga solsemestrar lockar inte längre. det är här jag vill leva. här och nu.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0