flyt

 
 
jag efterlyste ett cementrör på nätet för ett tag sen. jag har nämligen kommit på att jordkällare, det måste man ha om man ska försöka sig på att odla en massa ätbart. kylskåpet duger ju knappast till nästa års skörd av potäter, rotfrukter och alla burkar vinbärssylt. 
jag läste på lite och hittade en ritning på jordkällare som man gräver ner i marken istället för att täcka över som en kulle. om man gräver ner ett rör och bygger dubbla lock så får det samma funktion som en "vanlig" jordkällare. jag kollade först byggfirmor efter ett passande cementrör men inte hade jag trott det skulle vara så dyrt! sen undersökte jag begagnatmarknaden utan större resultat.
 
hur som haver, så vad upptäcker jag inte när jag rensar tomten och flyttar gammalt bråte om inte just ett sådant rör. först trodde jag det bara låg uppepå jorden men när jag började gräva så insåg jag att det är minst en meter djupt och orubbligt. ja helt perfekt med andra ord. jag behöver bara tömma det, tvätta rent och fylla på botten med grus för dränering. sen två lock på det och det är klart!
 
det kan man kalla flyt.
 
augusti (röret ligger under den trasiga "komposten")
 
november (voilà)
 

Kommentarer
Postat av: Markus

När sånt där händer känns det som att det är kosmos som vill att man ska lyckas :) Kan ju vara bra att kolla med tidigare ägare vad de har haft röret till dock så det inte är något galet. Säkert ingen fara men ibland blir man förvånad, huvva!

Har själv planer på att testa på stukor och andra varianter på billiga `jordkällare` Ska bli kul att se hur det går för dig :)

Svar: jo klart man undrar varför det finns ett rör nedgrävt lodrätt i trädgården. jag har tänkt att de planterat i den men visst, det är en god idé att undersöka närmre.
Sofia Nordahl

2012-11-24 @ 22:06:37
URL: http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0