en droppe

.
lyssnar på fleetwood mac och funderar på det här med konsumtion. hur våra vanor så lätt skulle kunna bytas ut mot en annan och göra positiv skillnad.
de som nån gång yttrat såna här ord vet att man får räkna med mothugg. men egentligen. jag får ofta höra att personliga förändringar bara är en droppe i havet. och visst, det är de kanske. men å andra sidan så består ju havet av en jävla massa droppar. alla de där dropparna är vi. förändringar sker hela tiden, varför skulle vi inte kunna förändra saker till det bättre?
.
jag läser utskicket från greenpeace för 2011. det har mest flyttat runt i olika högar sen det kom i vintras nån gång, men nu har jag läst. i grupp har människor lyckats med att sätta press på de stora företagen att förändras. Barbietillverkaren Mattel fick en särskild plats i Greenpeaces agenda, liksom Nestlés Kitkat, bl.andra.
Just nu prats det ju en hel del om Arktis. Vem som ska få göra anspråk på marken och borra efter olja, eller om Arktis ska bli skyddad mark. En hel kontinent där minsta felaktiga beslut skulle kunna förstöra delar av världshaven för alltid. Man vet helt enkelt inte om man skulle kunna göra något åt en ev läcka, typ av sorten som vi hade i mexikanska golfen 2010. Är det inte helt sjukt att man då ens diskuterar eventuell dispans?
Sverige är ordförande i Arktisfrågans råd fram till  nästa år. Det verkar inte göra mycket skillnad för ett oexploaterat Arktis.
.
för att binda ihop det här lite mer med det som jag först skrev så kan vi väl säga såhär. det finns tusen saker att ändra på men testa shoppingdetox minst en månad  och handla mer Bra mat. ja jag menar Krav och liknande. och glöm för all del inte att kika in på greenpeace hemsida för mer verklighet. Där finns en namninsamling för att stoppa Shells försök till borrning i arktis. nästan en halv miljon människor har redan skrivit på. var en droppe du med.
.
Till den som reagerar på Fairtrademärkningen i kitkat-videon kan jag säga att det gjorde jag med. Frågan om multinationella företag som Nestlé ska kunna fairtrade-certifiera sina produkter står högt på agendan. Nya regler för såna storföretag är ett hett ämne inom rättvis handel. vissa vill utesluta dem helt medan andra menar att det är bara med hjälp av påtryckningar på de stora företagen som produktionen kan förändras. så länge köper jag Ecuale-choklad.
.

Kommentarer
Postat av: TuvaMinnaLinn

En professor sa under en föreläsning att man kan likna individer vid stenar på en strand, om fler ligger tillsammans så bildas en hög (det vet ju alla), och i högen uppstår nya egenskaper, egenskaper som de enskilda stenarna inte besitter.



Jag tror att alla droppar räknas.

2012-06-19 @ 22:00:49
URL: http://www.tuvaminnalinn.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0