om att välja rätt

 

Det känns krasst att säga men innan tänkte jag i huvudsak på planetens överlevnad. Först nu ser jag Människorna som ska leva på henne. Vår konventionella handel kör över en så stor del av befolkningen att man i vissa fall inte ens kan kalla det handel, utan snarare rån.

 

Föreställ dig att du har en kaffeplantage och kaffe som kostat dig 100 000 att producera, när inköparen sen kommer för att köpa din skörd erbjuder han dig 70 000. Du kan välja att tacka nej och se skörden torka bort, eller ta anbudet och hanka dig fram i hopp om att nästa år har kaffepriset höjts.

 

Självmord bland bomullsodlare i Indien har skjutit i höjden de senaste åren pga desperation. De får inte vad de borde för sina skördar. Vi handlar och företagen tvår sina händer. En bonde syns inte och går lätt att byta ut.

 

Egentligen är det så stora saker det här så det är svårt att greppa och ännu svårare att förmedla utan att skuldbelägga men jag känner på mig att det inte kommer att vara lika lätt att gå in i en klädaffär nåt mer och bara "måste ha" nåt, som jag upplevt förut. Det fastnar liksom hos en, bilderna, berättelserna. Vi får inte glömma dock att bojkott inte löser alla problem. och att det finns Bra alternativ redan, även om de är få. Det är våra krav som gör skillnad. Bryr Vi oss, så bryr De sig. Nåt annat har de inte Råd med. De lever av Oss konsumenter.

 

Jag ska försöka tänka på det i fortsättningen
'
translate

Kommentarer
Postat av: Emmie

kloka tänkvärdheter!

och visst var den bra texten, jag tyckte verkligen den träffade rätt in i hjärtat. lycka till!:)

2011-09-10 @ 06:17:17
URL: http://bakinganddreaming.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0