ogräspaj

På sommaren brukar jag passa på att plocka sånt jag hittar ute och använda i maten. Sist blev det vegetarisk paj med kirskål (kärs) En stor näve räcker till en hel paj för ca 4 pers. Först tvättar man av den och sedan förfäller man i kokhett vatten några minuter.


Pajskalet brukar jag göra först av allt. Godast blir det om man dessutom har i lite kryddor i pajdegen. Förgrädda i ca 10 min på 175 grader så det blir lite småknaprigt.


När kirskålen blivit mjuk och degig tar man upp den,
kramar ur vattnet och hackar i smala strimmor eller ännu finare.

Sedan blandar man kirskålen med 3 mjukstekt gul lök, lägger i pajskalet och toppar med skivad tomat.
Sist men inte minst häller man över äggstanningen. Den ska nätt och jämt täcka tomaterna.

Efter ca 25 min i ugnen på 225 grader har pajen fått färg och är färdig.

Pajskal
3 dl mjöl
3 msk vatten
125 g smör
någon god krydda
lite salt och peppar
Fyllning
2 stora el 3 små gul lök, strimlad och stekt
en näve ogräs, förvälld och hackad
2-3 tomater, skivade
Äggstanning
1 dl filmjölk
1 dl creme fraiche
2 ägg
1 dl riven ost
1 msk smulad basilika
1 msk smulad timjan
Salt och peppar

Äggstanningen vispas ordentligt innan man häller den över pajen. Alla mått är ungefärliga, jag kör mest på känn.

Detta är den mest lagade pajen hemma hos mig. Den går fort och är supergod! (billig också)
Kirskålen kan man byta ut mot förvällda nässlor, löktrav eller annat gott ogräs! Den här gången råkade det bli kärs för den växer i en dunge, precis lagom nära mitt hem.

translate


Kommentarer
Postat av: Josefin

Oj! Ovanligt med kärs, men det får jag ta och prova!

2011-06-01 @ 10:15:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0