Ni har väl hört..


...att de snart gör film om nirvanas "uppgång och fall"..?

när jag var 14 år kanske så var nirvana och kurt cobain i mitt huvud ungefär 60% av all min tid. mycket grunge alltså. jag samlade på artiklar om hans död och svårtydda brev från hans livsdagar. min bästis och jag var helt uppslukade av den tragiska historien, såg dokumentärer och musikprogram som kunde skvallra om vad som egentligen hände den där dagen han dog, bara man var tillräckligt uppmärksam skulle man kunna dra i någon liten tråd och nysta upp hela sanningen. jag tapetserade med bilder på kurt och köpte nirvanaaffisher till min bror när han fyllde år. jag täckte för sovrumsfönstret med filtar och låg kvällarna i ända i mörkret och lyssnade till "in utero". svårmodet var aldrig långt borta. skivomslaget blev senare en hyfsat stor tatuering (som jag mot förmodan aldrig ångrat). ja ni hör ju själva..

helig var han för mig, ouppnåelig (såklart), visst var det knas men ändå logiskt just då. mina föräldrar skulle inte hålla med om det sista. jag gissar att de mest såg en hängiven, uppslukad besatthet. nu är bilderna nedtagna, skivorna dammar sorgset i bokhyllan och duggregniga sommardagar lockar mer än mörker och frusna höstlöv i rännstenen.
(när jag var tonåring var det alltid höst)

men så när jag läser i dn om courtney loves åsikt vad gäller en viss skådis som kurt knyter det sig i magen. film. om kurt. nej nej nej. det skulle han inte tyckt om. det är 14åringen i mig som vet detta. sympatiserar, väljer sida till hans fördel. det är nog många som blir glada över en film om nirvana men det kan jag inte bli. av ren trots.

fotografen anton corbijn gjorde för några år sen filmen "control" om Ian curtis, sångaren i joy division. en svartvit historia som fängslade så det gjorde ont och lämnade bröstet tomt och fullt på en och samma gång (den kan jag rekommendera men så var jag inget stort fan heller). kanske blir filmen om nirvana en liknande historia. jag vet inte vad jag tycker om det. jag kommer nog inte se den.. till en början

fotografier från 1998-2000 nånting..

translate
film about kurt cobain and nirvana...not the biggest hit
so far

Kommentarer
Postat av: istället för blandband

Å, håller med! Tyckte så himla mycket om kurt när jag var yngre. Fast jag tror att jag skulle se filmen, fast jag egentligen vill.



Det skulle vara spännande att se tatueringen för övrigt! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0