om regn

foto: flickr rain


jag älskar regn. inte så mycket de där grå vintern-börjar-ta-slut-regnet utan helst mitt i sommaren. det måste ju vara varmt ute så man kan springa ut barfota och bli alldeles dyngsur. vår och höst går därför inte heller lika bra.  lätt duggregn medan solen lyser eller dånande spöregn från tätt packade moln. oemotståndligt! det börjar pirra i magen när jag hör det droppa mot träd och buskar, de första varningstecknen innan regnet sätter igång på riktigt. eller smattret mot takfönstret om natten. i stan är det lika fint. allt damm som sköljs bort, all smuts och bilstank. det doftar våt asfalt, jord och järn. hur många sommarnätter har jag inte tagit av mig skorna och promenerat barfota hem. känt stockholms kalla trottoarer under mina nakna fotsulor, vattnet mellan tårna, lena kullerstenar.
lika fint är det när det regnat färdigt och molnen spricker upp. luften som är klar och frisk. lite som en pånyttfödelse.
jag älskar regn, det har jag alltid gjort.

translate
I love rain. I always did.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0