14 kg

 

så mycket lösgodis äter svensken i genomsnitt per år (mest i världen). och vi dricker ca 90 liter läsk. nu pratar man igen om att införa 'sockerskatt' så folk ska sluta köpa så mycket sött. folkhälsan dalar ju nämligen neråt.
jag blir bara så matt!

som om det inte vore var och ens ansvar att välja vad som hamnar i matkorgen. som om föräldrar inte borde ha skyldighet att veta bättre än att låta sina barn växa upp till sockerstinna små bomber.

Jag har själv varit sockerberoende, och det ganska illa och länge! Stirrig, irriterad, alltid sugen, frustrerad, trött, hypad, utmattad, nervig och ofokuserad. Men i vuxen ålder. Jag har inte behövt växa upp med skiten. Jag bestämde mig en dag för att nu får det fanimej räcka! Och som med alla beroenden så är det lätt att trilla dit igen. Jag har gjort det flera gånger. då är det bara att börja om igen. att stå emot.

men jag har haft tur ändå. mina föräldrar lagade bara riktig mat när jag var barn och höll sig till lördagsgodisprincipen. det är inte svårare än så. ge kunskap till folket istället för att bestraffa dem med höjda skatter. det finns ju trots allt människor som äter socker i helt normala mängder också! men det är klart, att informera kostar pengar medan det sistnämnda Ger utdelning. politik.

translate
swedish people consume the most sweets in all the world (pick&mix), 30.8 pounds/person and year. Ludicrous!

Kommentarer
Postat av: EVELINE - Suncloud

håller helt med. kunskap istället för skatter! det handlar om personligt ansvar.

2010-04-02 @ 11:21:54
URL: http://suncloud.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0