Makt

Det finns musik som får mig att rysa. Som underbara sångerskan Mercedes Sosa från Argentina.
Hennes ord är poder puro, ren makt.

Det är frihet att lära sig nya språk. Sen jag lärde mig spanska har verkligen en ny värld öppnat sig framför mina ögon. Jag förstår så mycket mer. Tyvärr förloras mycket i brist på bra översättning.
Ibland går ju saker och ting inte att översättas med rättvisa. Ta bara det svenska ordet "Lagom" t.ex.
Samma sak gäller ord i andra språk.
Varje nytt ord jag lär mig gör mig både ödmjukare och lyckligare.
I veckan har jag börjat slå i svenska ordboken i jakt på nygamla svenska ord.
Det förvånade mig inte att hitta ett eller två ord per sida som mig är helt främmande, i mitt eget språk.
Jag är klart inte ute efter att bli språkpolis eller kritiskt anmärka på hur vi tappar det svenska språket, utan helt enkelt är jag intresserad av att lära känna ord, som faktiskt har betydelse. Lika gärna som jag vill drunkna i så många olika språk som möjligt.
Tänk själv vilken frihet, att tala samma språk igen, att förstå varandra igen.
Se en annan människa i ögonen, från en helt annan plats, en helt annan värld, en helt annan kultur, och Förstå!

Som i sagan om babels torn
innan det rasade vill säga.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0