Syntetiskt blod

Detta är en nygammal upptäckt som jag första gången läste i vetenskapens värld, nu har jag stött på den igen!
Syntetiskt blod är en av sjukvårdens nya stora hopp!
Det är ett amerikanskt företag med svensk delägare som tagit fram och patenterat denna konstgjorda form av den annars så bristfälliga varan.
Det låter ju konstigt, gör det inte?
Det syntetiska blodet genomgår tester på 900 patienter och inom ca 1,5 år kan blodet finnas på marknaden. Det har talats om att det dessutom pga dess rikliga syrehalt kan vara att rekommendera att "byta ut" lite av sitt riktiga blod om man är i riskzonen för hjärtinfarkt eller stroke.
I t.ex DN har det funnits att läsa motsatsen, att syntetsiktblod ökar risken för hjärtinfakt
Jag vet inte vad ni säger.

Jag tycker det låter Läskigt!
och hoppas att jag aldrig ska behöva en blodtransfusion, särskilt Inte av syntetblod!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0