Falafel på nytt vis

Igår slog jag upp den Stora vegetariska kokboken jag lånade på biblioteket för sisådär en månad sen. jag ville testa falafel.
tyvärr hade jag inga kikärter hemma så jag tänkte att linser kanske funkar lika bra. ingen persilja, ingen koriander heller hmm.. så jag gick ut och plockade lite kärs. inte tänkte jag gå och handla iallafall. Ingen friteringsolja hade jag heller så jag bestämde mig för att det här får bli ett nytt recept!
Alltså, är detta en annan typ av linsbullar!

 

Ingredienser;

ca 1½ dl torra linser
1 lök (jag tog röd, det blir lite finare med bitarna som sticker ut)
1 vitlöksklyfta
1 riven morot
1 dl riven ost (gärna med mycket smak)
½ dl ströbröd
ett litet knippe kirskål
ca 1 tsk hel kummin
lite olivolja

Koka linserna som det anges på förpackningen. Släng i den hela kumminen och låt koka tillsammans. när linserna är mjuka ska de sköljas av med kallt vatten i t.ex ett durkslag. Ta ungefär hälften av linserna och kör i matberedaren tillsammans med lök och vitlök tills det blivit en grov smet. Häll över i en annan skål och blanda i resten av linserna, den rivna moroten, osten, ströbrödet och den hackade kirskålen. blanda väl. blir smeten lite torr kan man ringla över lite olivolja och blanda igen, tills man fått rätt konsistens.
Sedan är det bara att rulla bollar av smeten och lägga på bakplåtspapper.
Låt stå i mitten av ugnen i ca 20 eller tills de blivit gyllenbruna och lite knapriga på utsidan, ca 225 grader.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0