Bronsålder

Jag har nu lyssnat färdigt på Johanne Hildebrandts triologi om vanerna och asarna. Jag lånade de tre ljudböckerna på biblioteket för att ha något att lyssna på medan jag syr. Jag har aldrig gillat ljudböcker förut, men de här, de är något alldeles speciellt de! Dels måste det vara för att det handlar om något som faktiskt är del av vår fornnordiska historia, även om historien i sig är påhittad. Och som ni vet om ni läst något jag skrivit innan så Älskar jag kulturhistoria. Hursomhelst, för ca tre veckor sen när jag började lyssna på första delen slogs jag genast av beskrivningarna av hur människor då klädde och förde sig.
Efter det och på ett besök i Gamla Stan bestämde jag mig för att köpa mig ett vackert bronsarmband. Jag har ju så mycket smycken som jag inte använder, så en del har fått åka ut på tradera.
Idag skulle jag iallafall åka in och köpa det, men det var tyvärr slut i den modellen jag ville ha.
Som tröst fick jag en vacker bronsring av Moisés.

Efter det har jag suttit och letat efter "mitt" armband på internet och hittade en objektsbeskrivning på ringen, som är en svensk hövdingaring från vikingatiden.
inte fy skam det inte!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0