Kung av grönt


Rabarber är min trädgårdfavorit.

 

Den är så krusig, vacker och god!

 

Idag har jag lagat egen chutney och bakat rabarbermuffins. Resten av skörden har jag fryst till i vinter.

 

 

Rabarberchutney

Skölj 500g rabarber och skär den i tunna skivor. Blanda i 1½dl russin, 3½dl strösocker, 1 tsk malen kanel, 1 rågat kryddmått curry, 1 rågat kryddmått chilipulver och 2 msk vinäger. koka chutneyn på svag värme och var noga med att röra om så att den inte bränner fast. Ta kastrullen av värmen. Häll upp på rena burkar.


Muffins

1 sats vanlig sockerkakssmet

(2 ägg, , 50 g smält smör, 2 dl socker, 1 1/4 dl mjölk, 3 dl vetemjöl, 1 1/2 tsk bakpulver. blanda torra ingredienser för sig, blöta ingredienser för sig. blanda sedan samman)


några finhackade rabarberstänger

ca 1/2 dl socker

ca 1/2 dl riven kokos


Blanda ihop rabarberbitarna med socker och kokos. Låt stå och dra en kvart. Rabarbern kommer safta av sig. Häll bort (drick upp) vätskan. Blanda i smeten. Häll i fomar och ställ in i ugnen ca 15 min 225 grader.

 

 

Läckert!


 

Rabarberfrön kommer med mig hem till Teneriffa. Hoppas jag lyckas få dem att gro. Skulle mer än gärna ha rabarber i trädgåden, både att äta och för att gjuta med. Den vänstra bilden föeställer betongplattor gjutna med rabarberblast. Den högra en något vanligare variant, som skål, eller fågelbad.

 

Läckert!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0