Äppelriket

När jag väl hittar Mitt hus, dvs där jag vill bo, önskar jag att det ska finnas stora vackra äppelträd på tomten.
Just nu i mammas och pappas trädgård får man plocka fallfrukt var och varannan dag för att det inte ska ruttna bort.
Att plocka från träden är än så länge helt överflödigt.


Det tråkiga med just äpplen är att alltför många ruttnar bort i onödan.

Tills iår dvs.


Pappa har nämligen införskaffat en juicemaskin


Varje morgon räcker fallfrukten till ett glas eller två.
Har också börjat läsa på om att göra egen cider. Hittade en superbra bok på biblioteket.


Annars kan man göra äppelkaka, som den här från Rosendals trädgårdscafé.

Äppelkakan Signe

Kaka:
75 g smör
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
2 ägg
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
4 stora syrliga äpplen

Fyllning:
2 ägg
3/4 dl strösocker
2 msk vaniljsocker
1 1/2 dl creme fraiche

Kaka:
-Skala, kärna ur och skär äpplena i klyftor. för att de inte ska bli bruna kan man lägga dem i vatten med citron.
-blanda smör, strösocker och vaniljsocker poröst.
-tillsätt ägg, mjöl och bakpulver.
-häll upp smeten i smörad och bröad form(jag brukar ta riven kokos, blir ännu godare) i en form med hög, avtagbar kant. gör botten slät med hjälp av en sliuckepott. tryk i äppelklyftorna, ganska tätt.
-grädda kakan i 175 grader i 20 minuter.

Fyllning:
vispa ägg, strösocker och vaniljsocker pösigt. rör försigtigt i creme fraichen.
bred smeten över kakan och grädda i ytterligare 30 min.


Et voilá!

med grädde=himmelsk!


som tur var har jag också två små ätmaskiner som blir glada över ett färsk falläpple.
eller ett varsitt, snarare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0