Vad härligt att vara hemma!

Igår var jag hos bästa Sofie som fyllde år. Massa god mat och träffade gamla vänner jag inte sett på åratal. Det känns att man varit borta. Jag kunde inte hålla tyst om min passion för kulturhistoria, i synnerhet mayafolket som jag läser om just nu, sen gled vi in på en del etik och miljöfrågor. Återvinning. Det visade sig att det fanns fler som har samma problem när det gäller att göra sig av med grejer. Jag slänger aldrig något. Jag är en sån som tänker Kan-va-bra-att-ha. Jag har kläder sparade sen jag var 12.  För några dar sen, när jag nyss kommit hem, tvingade jag mig själv att rensa ur garderoben, i jakt på för smått, trasigt, urtvättat, eller i allmänhet, sånt som bara samlar damm. En del grejer som är riktigt fina säljer jag naturligtvis, en del skänker jag, en del får en ny chans. Men vad gör man med resten, dvs sånt som inte går att sälja för att det är för slitet, för trasigt för att skänkas eller få smyga ner i lådan igen? Jo, t.ex. kan man ge dem NYTT liv, men med annan funktion.

Vad man kan göra med gamla kläder;

kuddfodral, lapptäcken, nya plagg, påsar, mjukisdjur, väskor, fodral till det mesta(exempelvis telefon, glasögon, instrument, laddare), sittdynor, tygblöjor, trasor, skopåsar, matkassar, trasmattor, fickor att hänga på väggen, julkalender, tygbindor, tub till att förvara plastpåsar i, magipåsar...
kläder som är riktigt illa däran kan man strimla och använda som stoppning.



Idag har jag och mamma varit och köpt penséer, lavendel och x antal fröpåsar. Jag ska anlägga ett litet krydd/grönsaksland på lämpligt ställe. Ska börja med mangold, gurkört och persilja sen får det bli lite mer efterhand.


idag har jag på mig såna fina trädgårdskläder.
snickarbyxorna har jag köpt på loppis på teneriffa. tröjan är några år gammal, från hm


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0